Консумацията на по-големи количества мляко и млечни продукти значително снижава риска от развитието на миома на матката.До този извод са стигнали американски учени от Бостънския университет.
Миомата представлява доброкачествен тумор, който се развива в мускулната тъкан на матката (миометриум), най-често в областта на нейното тяло. Заболяването се открива при 20% от жените на възраст между 20-35 години, като честотата му се повишава с възрастта. Така при жени на възраст над 40 години миомата се среща в около 40% от случаите, но с настъпването на менопаузата откриването и е рядкост. Забелязва се известна зависимост на състоянието и с това дали жената е раждала или не - обикновено нераждалите страдат по-често от появата на миомни възли в сравнение с раждалите жени.
Все още не са напълно изяснени причинете за това заболяване, но се предполага, че половите стероидни хормони и факторите на растежа играят важна роля както при развитието така и при протичането на болестта.Експертите са установили, че тъмнокожите жени са 2-3 пъти по застрашени от белите.
Резултатите от изследването на бостънските учени се базират на данни събрани от 59 хиляди афроамериканки, тъй като се знае, че те получават по-малко калций, магнезий и фосфор с храната, отколкото белите жени.
Авторите на изследването са проучили антиоксидантното действие на млечните продукти и влиянието им върху секрецията на ендогенните полови хормони в женския организъм. През десетте години, в които било провеждано изследването, били регистрирани над 6 хиляди случая на миома на матката. Било установено, че менюто богато на млечни продукти намалява риска от заболяване. При жените, които са консумирали повече от 4 порции млечни продукти дневно, риска от фиброзен тумор е намалял с 30%.
Източник: puls.bg